1. Golden Circles

De Golden Circles vormen de basis van je bedrijf. Wat zijn je waarden? Wat is jouw ‘Why”? Wat betekent jouw bedrijf voor jouw klanten? Deze term is door Simon Sinek bedacht.

2. Lean Startup

Dit is de meest elementaire term bij startups. We gebruiken deze term voor het opbouwen van je bedrijf met zo min mogelijk kosten, in zo kort mogelijke tijd. De methodiek werd bedacht door Eric Ries.

3. Validated Learning (gevalideerd leren)

Dit is wat je leert in de startupfase van jouw bedrijf, je leert wat jouw klanten willen of nodig hebben en hoe je het hen kunt leveren. Tijdens dit proces ontstaan veel fouten en veranderingen, maar dat hoort bij dat proces. Je leert daar van.

4. Pivot

Abrupte verandering van je businessmodel, wanneer een bedacht en onderzocht onderdeel niet werkt.

5. Canvas

Oorspronkelijk een idee van Alexander Osterwalder om zijn bedachte businessmodel te beschrijven. Op een simpele manier, op één A4’tje, beschrijf je alle aspecten van je bedrijf. In het Sartup Werkboek gebruiken wij diverse canvassen, als hulpmiddel voor het onderzoek in de verschillende stappen. Bijvoorbeeld een Blue Ocean-canvas of Persona-canvas.

6. MVP (Minimum Viable Product)

Een Minimum Levensvatbaar Product. Dit is een minimale versie van je product of de dienst. Doel van een MVP is om zo snel mogelijk te leren van je toekomstige klanten in zo kort mogelijke tijd. In dit traject is de eerste MVP vaak een landingpage of een animatie.

7. Value Proposition

De Waardepropositie verklaart hoe jouw bedrijf een probleem van jouw (toekomstige ) klant oplost.

8. Hypotheses

Je hebt een fantastisch idee en je denkt dat iedereen op jouw product/dienst zit te wachten. Dat is waarschijnlijk niet zo, het zijn aannames, hypotheses. In dit traject ga je proberen om van jouw hypotheses feiten te maken, zodat je zeker weet dat je een optimaal businessmodel hebt gevonden.

9. Customer Development

Dit is het proces van de zoektocht naar je klanten. Je onderzoekt of ze jouw product willen afnemen en of ze jouw product, nadat ze deze hebben gekocht, aan anderen willen aanbevelen De term werd bedacht door Steve Blank.

10. Product-Market-fit

Het uiteindelijke doel van jouw zoektocht is om een zogenaamde Product-Market-fit te vinden, welk product/dienst ga je leveren aan welke klanten? Als je deze fit hebt gevonden, kan je direct met een kansrijk bedrijf starten.

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Krijg de nieuwste startup tools in je mailbox