Het is misschien wel één van de moeilijkste vragen om te beantwoorden: wat is de bestaansreden voor jouw bedrijf? Dit wordt ook vaak jouw Missie of Mission Statement genoemd.

De Golden Circle van Simon Sinek is een simpel maar krachtig model dat eenvoudig in kaart brengt met wat, hoe en waarom een bepaalde organisatie of product zich onderscheidt van anderen.

De Golden Circle van Simon Sinek bestaat uit drie gouden cirkels die doorlopen moeten worden. Hierin bevinden zich de termen wat, hoe en waarom. De kern is ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ en als omhulsel ‘wat’.

De meeste bedrijven interpreteren hun klanten vanaf de buitenste gouden cirkel ‘wat’ en werken zich zo naar de kern. Dit wordt de “outside in” methode genoemd. De geïnspireerde bedrijven beginnen echter bij de kern ‘waarom’ en werken zich zo een weg naar buiten. Dit wordt de “inside out” methode genoemd.

Daarom: start with the why. Bekijk de Ted-Talk van Simon Sinek hieronder. 

Voorbeelden

Hoe formuleren andere bedrijven hun ‘why’? Laat je inspireren door deze voorbeelden

Verder lezen

Lees ter verdieping het bijgevoegde artikel.

Template

Een powerpoint-template om jouw Golden Circle in te vullen kun je hier downloaden.

Vul hierop de drie “golden circles” voor je eigen bedrijf zo goed mogelijk in. Dit vormt de kern van het bestaan van je onderneming!

Toepassing op jouw eigen bedrijf

Als je je ‘why’ geformuleerd hebt, vertel het dan ook! Je kunt je bestaansreden op diverse plekken laten terugkomen: 

  • Beschrijf het in “over ons” of “onze missie” op je website
  • Vertel het in je pitch
  • Schrijf het op je visitekaartje

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Krijg de nieuwste startup tools in je mailbox